• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    פגיעה ביחסי רופא-מטופל


    הטיפול הרפואי מבוסס על יחסי האמון השוררים בין הרופא למטופל ובין ציבור הרופאים לחברה. ללא אמון זה אין תוחלת לטיפול הרפואי, החברה השכילה להבין זאת ונקטה צעדים שונים לשמר יחס אמון זה.

     

    הרפואה היום אינה דומה לרפואה לפני יובל, ואף לא מה שהיתה לפני עשור. בכתב-עת קנדי נכתב כי:

     

    "... היו זמנים, בהם לרופאים לא היה מה להציע לחולים, לבד מתמיכה, עידוד, ניחום, יחס אישי, ולעתים גם עצה מועילה. היום, לעומת זאת, הרפואה עוזרת לחולים שלפני שלושים שנים נחשבו עדיין חסרי תוחלת. ובכל זאת, אינני זוכר מתי נבדקתי לאחרונה על-ידי רופא שהעניק לי יחס אישי. בדומה לסנדלרות, הרפואה מתנהלת היום על פסי ייצור"36.

     

    ואכן פעמים רבות המערכת הרפואית-קלינית נקראת על-ידי הציבור "תעשייה", כגון: Health care industry, medical bureaucracy

     

    עד לפני עשרות שנים ספורות, התנהלה הרפואה בעיקרה במסגרת האינטימיות של רופא-חולה, וגם המסגרת המאורגנת של הרפואה, כגון קופות-החולים, לא התערבה בהחלטות רפואיות. עם המאמצים לצמצום הוצאות הבריאות, הלכה ונבנתה "הרפואה המנוהלת" Managed Care. משמעות רפואה זו, מעבר למניעת הבזבוז, הינה נישול הרופא ממעמדו כמחליט יחיד, חיובו להתחשב בעמדות של המטופל, בנהלים ובמדיניות הקופה, אשר לא תמיד מתיישבים עם טובת המטופל הבודד.

     

    עד לפני תקופה קצרה, עולם הרפואה היה עולם סגור בפני מי שלא היה חלק ממנו. הרופאים דיברו ביניהם בקודים (בלטינית), והמטופלים לא יכלו לחדור לעולם זה. בעקבות שינויים חברתיים של פתיחות ושקיפות, מצב זה שונה, כמו גם ההכרה ההולכת וגוברת של זכות האדם על גופו.

     

    אנו נמצאים היום בתהליך של שחיקה ביחסי רופא-מטופל, כתוצאה מהסיבות הבאות: 

    1. הטכנולוגיה המתקדמת עלולה לגרום לניכור ופגיעה בקשר רופא-מטופל. בעבר רופא יכול וצריך היה להקדיש זמן רב למטופל, בעוד שהיום המטופל נשלח לבדיקות ומחלותיו מתגלות ביתר קלות
    2. ריבוי התביעות יוצר רפואה מתגוננת. המטופל עלול לחשוש ממצב שבו הרופא אינו שואף בראש ובראשונה לריפויו, כי אם להגנתו האישית
    3. הפרסום התקשורתי הסנסציוני של התביעות כנגד הרופאים יוצר את האווירה, שהרופאים אינם נותנים טיפול נאות, וקיים סיכוי רב לכישלון בטיפול הרפואי

    אנו סבורים, שניתן למנוע פגיעה זו מבלי להתפשר על עקרונות הפיצוי למטופל (החדרת No Fault) ועל-ידי טיפול בליקויים במערכת ושיפור איכות הטיפול באמצעות ניהול הסיכונים.   

    _________________________________

     

    36. יוחנן בן-בסט "יחסי רופא-חולה" (מכון הנרייטה סאלד 1997), 7, תורגם מ-Tiberius RG.  Medical ethics in the next 25 years.  Canadian Fam. Phys. 25 (1979).