• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    12.2013 - יחסי הגומלין בין הרופא המנהל והרופא הקלינאי, חוו"ד רופא נגד מטופלו


     יחסי הגומלין בין הרופא המנהל והרופא הקלינאי-אורח: פרופ' דניאל ורדי, סמנכ"ל רפואה קופת חולים "לאומית".

    בישראל יש תלונות רבות על רופאים מנהלים, שמאבדים את שיקול דעתם הרפואי לאור עניינים אדמיניסטרטיביים. מדובר בתפקיד של כפל נאמנויות, הרופאים עוסקים ברפואה ומטפלים בחולים מחד ומשמשים כאדמינסטרטורים שתפקידם, מטבע הגדרת התפקיד, לחסוך עלויות למעסיק, מאידך.

    חברי הלשכה דנו במתח שבין הרופא המטפל לרופא המנהל ועל חובותיו של האחרון.

    בדיון שנערך ציינו חברי הלשכה כי הבעיה קיימת הן בקופות החולים והן בבתי החולים. המתח המובנה בין הרופא למנהל שלו קיים היום וכנראה גם יישאר בעתיד. אולם, מדוגמאות שהועלו, ישנם מצבים בהם המנהלים משתפים את הרופאים ורואים אותם כפרטנרים בתהליך וישנם מצבים בהם רופאים מבינים שגם שיקולים כלכליים הם לעתים אתיים.

    חוו"ד רופא נגד מטופלו

    בית המשפט פנה ללשכה לאתיקה בבקשה לקבל את עמדת הלשכה לאתיקה בסוגיית הגשת חוות דעת של רופא לבית משפט נגד מי שהיה מטופלו. הטענה של מגישי חווה"ד במקרה הספציפי היא כי חוות הדעת עוסקת בקשר הסיבתי בין חשיפת המטופל לחומרים בעבודתו לבין מחלתו ואינה קשורה כלל לטיפול הרפואי שניתן לו. כמו כן נטען כי חוות הדעת מסתמכת על ספרות רפואית בלבד וללא קשר לתיק הרפואי של המטופל.

    חברי הלשכה היו תמימי דעים כי הרופא נדרש להיצמד לכללי האתיקה ולנייר העמדה שפורסם בנושא זה וקבעו כי גם במקרה הנ"ל הרופא לא יכול לכתוב חוו"ד נגד המטופל בו טיפל מספר פעמים בעבר.