נובמבר 2024
רקע:
"תרבו חכמה ואל תרפו כי היא חייכם וממנה תוצאות חיים" – מתוך שבועת הרופא העברי.
החובה האתית ללמד רפואה את דור הרופאים הבא, מופיעה בשבועות ובהצהרות האתיקה הרפואית, אולם מעולם לא נאמרה בצורה חד-משמעית.
לעתים קרובות, החובה האתית ללמד עומדת בסתירה לערכי היסוד של האתיקה הרפואית למשל, אוטונומיית המטופל או טובתו. הרי כל מטופל היה מעדיף לקבל טיפול רפואי מרופאים מומחים בלבד ולא ממתלמדים מכל סוג שהוא.
האיזון העדין בין החובה של הרופא כלפי מטופליו לבין החובה של הרופא ללמד דורש רגישות, חמלה ואמפתיה.
ללשכה לאתיקה הגיעה פנייה בנוגע למקרה בו התנהל ראיון אישי עם מטופל למול כל צוות המחלקה המורחב במחלקה הפסיכיאטרית, גם כאשר המטופל סירב לכך, בטענה שיש חובה ללמד גם מול סירובו של המטופל.
במהלך הדיונים בנושא התברר כי הנוהג להביא מטופל פסיכיאטרי במחלקה סגורה לדיון בפני כל צוות המחלקה המורחב הוא נוהג מקובל כחלק מהטיפול, גם לצורכי הוראה. במחלקות רבות הדבר נעשה לאחר הסבר וקבלת הסכמת המטופל, תוך מתן דגש כי המטופל ישתף רק בנושאים שנוח לו לשתף בפורום הרחב וכי המטרה העיקרית היא טובתו.
יוזכר כי קיים נייר עמדה של הלשכה לאתיקה בנושא "בדיקת מטופלים על-ידי סטודנטים לרפואה" אך הוא עוסק בעיקרו בהוראה למי שאינו נמנה על הצוות המטפל, אולם עיקר ההוראה במערכת הבריאות היא הוראת מתמחים שהם כבר רופאים.
בדיון שהתקיים בלשכה לאתיקה בנושא, סברו חברי הלשכה כי קיימת חובה אתית, על כל רופא, ללמד רפואה כמידת יכולתו וכישוריו. לפיכך, נכתב נייר העמדה, תוך הדגשה של חובת הרופא לרגישות, הבנה והפעלת שיקול דעת באיזון בין החובה למטופל לבין החובה ללמד.
נייר העמדה:
- על כל רופא קיימת חובה אתית ללמד את דור הרופאים הבא, לטובת כלל החברה, כמידת יכולתו וכישוריו.
- טובת המטופל והאוטונומיה שלו יעמדו בראש שיקול הדעת של הרופא גם במצבים בהם נוצר ניגוד בין החובה ללמד לבין הטיפול במטופל.
- הוראת רפואה לצד מיטת המטופל דורשת מידה רבה של רגישות ואמפתיה לצד הפעלת שיקול דעת והבנה בדבר החשיבות בהוראה של דור הרופאים הבא.
- יש להציג למטופל עם כניסתו לחדר הטיפולים, את הנוכחים בחדר הטיפול ומה תפקידם.
- חובה לקבל את הסכמת המטופל לכל בדיקה או טיפול, במיוחד כאשר הדבר נעשה לצורך הוראה שאינה תורמת לטיפול. הטיפול הרפואי לא יותנה בהסכמת המטופל להוראה.
- ראוי כי מטופלים יקבלו הודעה מוקדמת על היות המוסד הרפואי מוסד לימודי לדוגמא ע"י הצבת שילוט בולט בנושא.