בתאריך 18.9.17 נערך דיון בבגץ בעתירה שהגישה ההסתדרות הרפואית בישראל, יחד עם עותרים נוספים ביניהם האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, שעניינה תקיפת חוקיות וחוקתיות פרק ה' לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016).
נזכיר כי תיקוני החקיקה הובילו לשינוי רגולטורי ראשון בסוגו במערכת הבריאות הפרטית: ביטול שיטת ההחזר הכספי ומעבר לשיטת הסדר ואיסור תשלום ישיר לרופא במוסד פרטי תוך גלגול גביית התשלום למוסד (להלן: הרפורמה).
לדיון שנערך בבגץ, קדם דיון ראשון בעתירה שהתקיים בתאריך 27.9.2016 ולאחריו סדרה של פגישות, הגשת הודעות ונתונים נוספים מטעם הצדדים לעתירה. נציין כי במקביל להליך בבג"ץ, המשיכה הר"י להופיע בדיונים בוועדות הכנסת ולטעון לנזקי הרפורמה.
במסגרת ההליך טענה הר"י, שתי טענות עיקריות, הטענה הראשונה לעניין חוקיות וחוקתיות החיקוק. בין היתר טענה הר"י, כי הוראות החוק פוגעות בזכויות יסוד ביניהן פגיעה בחופש העיסוק של הרופאים והרופאות בישראל.
שנית טענה הר"י, כי הרפורמה לא רק שלא תשיג את מטרותיה כפי שהוגדרו בידי המדינה, אלא גם תוביל לתוצאה ההפוכה – החלשת מערכת הבריאות הציבורית והפרטית.
לנוכח טענת הר"י בג"ץ הטיל על המדינה להציג נתונים בנוגע לרפורמה.
בתחילת ספטמבר עדכנה המדינה את בגץ בנתונים עדכניים.
הר"י הגיבה להודעת העדכון מטעם המדינה וטענה כי הנתונים המוצגים חלקיים ושהם מותירים את מרבית השאלות במסגרת העתירה ללא מענה.
במהלכו של הדיון, הודו שופטי ההרכב כי קיימת פגיעה מסוימת ברופאים בשל הרפורמה וחיזקו את טענת הר"י כי הנתונים שהובאו אינם שלמים.
החלטת ההרכב משקפת את כישלון המדינה להראות באמצעות הנתונים את הגשמת מטרות הרפורמה וקובעת כי המדינה תמשיך לעקוב ולעדכן בנתונים הקשורים ברפורמה ובפרט קבע כי עד לתאריך 18.3.18 המדינה תגיש לבג"ץ נתונים ספציפיים שנדרשו בידי הר"י במסגרת ההליך.
*(ניתן לעיין בנתונים אותם יש על המדינה לספק לבג"ץ בתגובת הר"י להודעת העדכון של המדינה, סעיף 48 המצורפת)