• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • דוח OECD: "קורונה מתמשכת" (Long Covid) עלולה לגרום לנזק בריאותי ארוך טווח ולנטל כלכלי כבד

    11.07.2024
    דוח OECD: "קורונה מתמשכת" (Long Covid) עלולה לגרום לנזק בריאותי ארוך טווח ולנטל כלכלי כבד

    דוח חדש של ה-OECD שפורסם ביוני 2024, מתייחס להשלכות ארוכות הטווח של מחלת "הקורונה המתמשכת" (long Covid), וסוקר את היקף הבעיה במדינות ה-OECD. הדוח מציין, כי אף על פי שחלפו ארבע שנים מאז התפרצות המגיפה, תופעות הלוואי ארוכות הטווח של הקורונה המתמשכת טרם הובנו במלואן. חילוקי הדעות סביב התופעות הללו מקשים על אבחון יעיל ועל טיפול הולם בחולים.

    על פי הדוח, 10%-30% מאוכלוסיית המדינות החברות ה-OECD שחלו בקורונה, סובלים מתופעות ארוכות טווח של המחלה בדרגה מסוימת במשך שבועות או חודשים, כאשר התסמין הנפוץ ביותר הוא עייפות מתמשכת שמקשה על החזרה לשגרת החיים. ישראל היא בין המדינות הבודדות, כך על פי הדוח, שמפעילות מעקב לאומי אחר תופעות ארוכות טווח של המחלה. יותר ממחצית בני ה- 21 ומעלה בישראל דיווחו על תסמין אחד או יותר של קורונה מתמשכת 3-6 חודשים לאחר שחלו בקורונה, כאשר אחד התסמינים הנפוצים הוא אובדן זיכרון וירידה קוגניטיבית.

    בחלק מהמדינות ההשלכות של קורונה מתמשכת הן לא רק נטל על מערכות הבריאות, אלא גם נטל כלכלי ותעסוקתי: בבלגיה למשל, 60% מקרב הסובלים מקורונה מתמשכת דיווחו על תסמינים מתמשכים שמגבילים את כושר עבודתם. העלות הכלכלית של המחלה למדינות ה-OECD יכולה להגיע ל-864 מיליארד דולר ועד 1.04 טריליון דולר.

    למרות הנטל על מערכת הבריאות, מרבית התופעות של הקורונה המתמשכת ניתנות לטיפול בקהילה במסגרת רפואה ראשונית, כך מדווח בדוח. מדינות רבות מדווחות כי הקימו מערך לאומי לטיפול במחלה, כולל מרפאות ייעודיות, ביניהן ארצות הברית, יפן, פורטוגל, לטביה, נורבגיה וגם ישראל. במדינות שונות, כגון הולנד, מטופלים שאובחנו עם קורונה, זכאים לחבילת טיפולים נוספת בהפניית רופא המשפחה להתמודדות עם תופעות של קורונה מתמשכת, בהתאם לתסמינים מהם הם סובלים. כמו כן, מדינות רבות ובהן ישראל פרסמו הנחיות, המלצות ומידע דיגיטאלי לסיוע בהתמודדות עם קורונה מתמשכת.

    לסיכום, מחברי הדוח ממליצים על שורה של צעדים לשיפור ההתמודדות עם מחלת הקורונה המתמשכת, בהם שיפור תשתיות לניטור נגיף הקורונה; הגדרה ברורה יותר של מחלת הקורונה המתמשכת לצורך ניהול קליני משופר וגיבוש מדיניות ממוקדת לטיפול במחלה; הגברת מעורבות המטופלים בגיבוש מדיניות להתמודדות עם המחלה ועוד. הדוח מדגיש גם את חשיבות המדיניות כלפי מגזרים שונים באוכלוסייה בדגש על מניעת אפליה ומתן מענה לאוכלוסיות מוחלשות.

    Espinosa Gonzalez, A. and E. Suzuki (2024), "The impacts of long COVID across OECD countries", OECD Health Working Papers, No. 167, OECD Publishing, Paris