מוגש על-ידי ההסתדרות הרפואית בישראל
לחברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת
רקע
בחודש יולי 2010, הסתיימו 10 השנים אליהן התייחס ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הר"י ובין המעסיקים בשנת 2000. כזכור, הסכם השכר מחודש יולי 2000 נחתם בעקבות שביתת הרופאים אשר החלה בחודש מרץ 2000, לאחר שלא חלה כל התקדמות במשא ומתן לחידוש ההסכם משנת 1998. הרופאים פתחו בשביתה שנמשכה יותר מארבעה חודשים והגיעה לסיומה ב-13 ביוני 2000 בזכות פתיחתו של הליך גישור מאומץ. החלטת הגישור התבססה על שלושה רבדים, וזאת תחת התחייבות מגזר הרופאים שלא להשבית את מערכת הבריאות בישראל למשך 10 שנים.
במהלך 10 השנים הללו מערכת הבריאות הציבורית הגיעה לסטגנציה תוך שלא ניתנים פתרונות ריאליים להצלתה. גם בפסק הבוררות שניתן בנובמבר 2008 הוחלט להסתפק במתן מענה חלקי בלבד לבעיית השכר, ולא לדון כלל ועיקר בבעיות האקוטיות של המערכת. אי מתן פתרונות לבעיות אלו הוביל במהלך השנים להדרדרות המערכת במישורים הבאים:
- עומס מחריף על רופאים, שחיקה והעדר תגמול הולם.
- בישראל 2.8 רופאים לאלף נפש – שיעור מהנמוכים באירופה.
- מחסור הולך וגובר ברופאים כמעט בכל ענפי הרפואה.
- תקינת הרופאים משנות ה-70' – לא משקפת את הצרכים כיום.
- בריחת מוחות לרפואה הפרטית, להיי-טק ולחו"ל.
- רופא משתכר 42 ש"ח לשעה בממוצע. מתמחה – פחות מ-30 ש"ח.
- התוצאה: פגיעה יום-יומית במטופלים, זמני המתנה ארוכים, פערים מתרחבים בזמינות ובאיכות הטיפול הרפואי.
לאור כל האמור החלטנו כי אין בידינו לעמוד מנגד כשהמערכת קורסת ולתת למצב כיום להימשך. אנו שמים בראש מעיינינו את הצלת מערכת הרפואה הציבורית ובכך את טובת המטופלים והרופאים.
עמדת הרופאים בנושאים המרכזיים
1. מחסור בתקני כח-אדם בבתי החולים ובקהילה
הבעיות:
- מחלקות בתי החולים אינן מאוישות כנדרש: לפי פיילוט "ארגו", קיים מחסור של 25% - 100% בתקנים.
- עומס ולחץ בלתי סביר על כתפי הרופאים.
- עומס בלתי סביר של תורנויות המוטל על כתפי המתמחים.
- האצת השחיקה הקשה בקרב הרופאים המובילה ל"בריחת מוחות".
- הסדרים בלתי רצויים (איחוד מחלקות, תורן/כונן לשתי מחלקות).
- פגיעה בהשתלמויות ובהכשרה מקצועית של רופאים.
פתרונות:
- הקצאה מיידית של 640 תקני רופאים במימון המדינה כחלק מיישום ההסכם שבין הרופאים למעסיקים משנת 2000.
- הקצאה מיידית של 1,453 תקני רופאים במימון המדינה לצורך קליטתם במערכת של רופאים המועסקים כיום בתאגידי הבריאות.
- הקצאה מיידית של תקנים במימון המדינה לרופאים המועסקים כיום במימון קופות החולים.
- הקצאה מיידית של 173 תקני רופאים לפגיות במימון המדינה, בהתאם להמלצות הועדה לבחינת מכלול הבעיות במחלקות לטיפול בילוד.
- הקמת ועדה משותפת לרופאים ולמשרד הבריאות לקביעת מדיניות בנושא תקינת הרופאים בהשתתפות גורמים מקצועיים בלתי-תלויים.
- לאור דחיפות הנושא, דיוני הוועדה יוגבלו ל-3 עד 6 חודשים, ובתום תקופה זו מסקנות הוועדה יעוגנו בהסכם הקיבוצי שבין הרופאים למעסיקים.
- הוועדה תעסוק בין היתר בנושאים הבאים:
o אימוץ נוסחת התקינה שנקבעה בפרויקט התקינה 2006
o קביעת מנגנון אשר יבטיח תהליך קבוע של עדכון תקינה מעת לעת
o הוספת תקנים לפי מקצועות
o תקנון מקצועות שאין להם כיום תקינה מסודרת או מתאימה
o תקינה ייעודית לפריפריה ולמקצועות במצוקה
2. פריפריה
הבעיות:
- מספר רופאים מומחים (לפי משרד הבריאות): 4.6 רופאים לאלף נפש במחוז תל-אביב לעומת 2.3 רופאים במחוז הדרום ו-2.1 במחוז הצפון.
- פערים בזמינות ובגישה לשירותי בריאות איכותיים (פחות מיטות אשפוז, עמדות רפואה דחופה ודיאליזה, טיפול נמרץ ילדים, וכו').
- פערים בתוחלת החיים (לפי הלמ"ס ומ. הבריאות): קצרה בכ-3 שנים בדרום ובצפון לעומת המרכז.
- פערים בתמותת תינוקות (לפי הלמ"ס): 2.5 לאלף נפש במחוז מרכז לעומת 4.8 במחוז צפון ו-5.7 במחוז דרום.
- התוספת הקיימת לרוב הרופאים בפריפריה: בין 500 ל-1,500 ש"ח בלבד! אין בכך שום תמריץ לעבוד בפריפריה!
פתרונות:
הצעד המתבקש הראשון לשם עידוד העסקתם של רופאים בפריפריה הנו הקצאת תקינה ייעודית לבתי החולים ולמרפאות בצפון הארץ ובדרומה.
מעבר לכך, עבור כל רופאה ורופא, העתקת מרכז הקריירה מהמרכז לפריפריה מחייבת השקעת משאבים אישיים, משפחתיים וכלכליים ניכרים. משכך, יש להציע חבילת תמריצים מקיפה לרופאים העוברים לפריפריה ולבני משפחותיהם. המלצות על גיבוש חבילת תמריצים הוגשו כבר בעבר – הן על-ידי הועדה לבחינת הפערים בין המרכז לפריפריה של משרד הבריאות והן על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת. להלן מרכיבים אפשריים לחבילת תמריצים:
- הגדלת תוספת השכר המשולמת לרופאים בפריפריה והחלתה על כלל רופאי בתי החולים, הקהילה והמתמחים.
- הוספת יחידות מקצועיות בתחומי מומחיות שונים בפריפריה תוך 5 שנים.
- הוספת מרפאות בקהילה.
- הוספת 5 ימי השתלמות שנתיים עבור רופאים המועסקים במשרה מלאה תוך אפשרות לצבירת הימים עד לתקופה של שנתיים.
- מתן מענקי דיור ולימודים לעידוד מעברם של רופאים ומשפחותיהם לפריפריה, לרבות:
o מענק של 250,000 ₪ לרכישת דירה בפריפריה.
o השתתפות בגובה 75% מעלות שכר הדירה בשנתיים הראשונות.
o מימון שכר לימוד עבור לימודים במוסדות מוכרים להשכלה גבוהה עבור 2 ילדים.
o מימון שכר לימוד בגובה 75% עבור לימודי המשך או תואר נוסף לרופאים.
6. מתן זיכוי מס בשיעור 5% לרופאים המועסקים בפריפריה.
7. הוספת טורי כוננויות להקלה על עומס העבודה במחלקות הפריפריה.
8. חישוב ותק מואץ המזכה בתוספת של 50% עבור רופאים המועסקים לפחות 5 שנים בפריפריה.
9. העסקת רופאים במשרה מלאה לאורך שעות היום בבתי החולים בפריפריה (Full Timer).
10. שינוי מדיניותן של קופות החולים כך שיאפשרו למבוטחים מהפריפריה לממש את הביטוחים המשלימים שברשותם גם בבתי החולים הציבוריים באזור.
11. מתן מענק יובל לרופאים המועסקים 20 שנה בפריפריה.
12. הקמת ועדה משותפת לרופאים ולמעסיקים לצורך פיתוח וקידום תשתיות בפריפריה במהלך 5 השנים הקרובות.
3. מקצועות במצוקה
הבעיות:
- במקצועות מסוימים מחסור חריף בכ"א ועומס עבודה קיצוני המרתיע רופאים.
- המשמעות: פגיעה באיכות הטיפול ושחיקה קשה של הרופאים במקצוע.
- המקצועות: ניאונטולוגיה, המטולוגיה אונקולוגית ילדים, משפחה, כירורגיה, פנימית, פיזיקאלית ושיקום, טיפול נמרץ ילדים, טיפול נמרץ כללי, פתולוגיה, רפואה דחופה, גריאטריה, הרדמה.
פתרונות:
- תוספת תקינה ייעודית ותורנויות מומחים.
- העסקת רופא במשרה מלאה לאורך היום בביה"ח (Full Timer).
- מתן מענק לגיוס רופאים למקצועות במצוקה.
- הגדלת מספר מנהלי היחידות במקצועות במצוקה.
- קיצור שבוע העבודה והגדלת התוספות לשכר.
- התאמת פתרונות ספציפיים לכל מקצוע במצוקה, לרבות -
o רפואה פנימית – מתן מענק התמדה להשארת מומחים במקצוע ומתן תוספת שכר חודשית למומחה במומחיות-על שחוזר למחלקה פנימית לשנתיים.
o ניאונטולוגיה - הגדלת מספר הכונניות כך שיובטח כונן עבור מחלקת ילודים, פגיה וחדר לידה. כמו כן, יש להכפיף את כלל הפגיות למפתחות התקינה והמשאבים המוקצים ליחידות טיפול נמרץ.
o המטולוגיה אונקולוגית ילדים – חיזוק ההשתלמויות המקצועיות והבטחת יציאתם של רופאים להשתלמות במשך לפחות שבועיים בשנה.
o רפואת משפחה - יצירת מסלול קידום מוסדר, פיתוח ערוצי התמקצעות בתחומים מובחנים, מתן מענק התמדה עבור רופאים הפועלים בתחום 10 שנים לפחות (תוך חידוש המענק מדי 5 שנים), תשלום גמול בגין מחקר והכפלת מספר הכוננויות המשולמות למנהלי מרפאות.
o כירורגיה – תשלום לרופאים עבור כוננות פעילה לפי תעריף הכולל תורנות בחדר מיון וזמן מנוחה של 8 שעות. כמו כן, יש להבטיח יציאת רופאים להשתלמות מקצועית מדי 6 שנים לתקופה בת 6 חודשים.
o רפואה פיזיקאלית ושיקומית - הגדלת מספר המיטות השיקומיות והבטחת השתלמויות מקצועיות מדי 6 שנים לתקופה בת 6 חודשים.
o טיפול נמרץ ילדים – הוספת טור כוננויות עבור רופאים המועסקים במתכונת ה-Full Timer.
o טיפול נמרץ כללי - תוספת ימי חופשה והשתלמות.
o רפואה דחופה - מעבר להעסקה במשמרות להבטחת הימצאותו של מומחה לרפואה דחופה במשך 24 שעות בבית החולים.
תגובת הרופאים ל"ספינים" של משרד האוצר
- "הרופאים דורשים העלאת שכר בגובה 50%"
o לא נכון! יש להבחין בין השתכרות כוללת לבין ערך השעה. הרופאים אינם מבקשים תוספת שכר בגובה 50%, אלא מבקשים להעלות את ערך שכר השעה ב-50%. כיום ערך השעה של רופא מומחה עומד על ממוצע של 42 ₪ לשעה!
- "הרופאים דורשים תוספת אחידה לכל הרופאים"
o לא נכון! הרופאים ביקשו מלכתחילה תוספות דיפרנציאליות. הרופאים הם אלו ששמו על השולחן לראשונה את תחלואי המערכת ובראשם נושא התקינה הבלתי מעודכנת, מצוקת הפריפריה, הצורך בחיזוק המקצועות במצוקה, וביקשו שרופאים תחת קטגוריות אלו יקבלו סכומי כסף נוספים ביחס לרופא הממוצע.
- "הר"י אינה דואגת למתמחים ולרופאים צעירים"
o לא נכון! הבעיה הקשה ביותר עבור המתמחים היא בעיית עומס העבודה הרב המוטל עליהם. הר"י הציגה מגוון פתרונות לעומס העבודה יוצא הדופן על התמחים. בין היתר דרשה הר"י- תקינה נוספת של רופאים; מתן יום מנוחה שבועי (24 שעות רצופות) במהלך שבוע קלנדרי בנוסף ליום מנוחה לאחר תורנות; הגדלת תגמול עבור תורנות שביעית ומעלה/ עשירית ומעלה כתמריץ שלילי למעסיקים מפני מספר רב של תורנויות; הפיכת תורנות במחלקה שמקבלת במיון לתעריף מיון; הסעות למתמחים לתורנות ואחרי תורנות; מימון כנסים והשתלמויות. בנוסף לכך, הר"י אף הביעה את נכונתה לבחון אפשרות לתורנויות מומחים על מנת להקל על עומס התורנויות על מתמחים.
- "הר"י רוצה להכניס שר"פ לבתי החולים"
o לא נכון! נושא השר"פ לא נדון בשום שלב בישיבות המו"מ. הדיון התקשורתי בנושא נוצר עקב התבטאותו של סגן השר ליצמן, אשר העלה פתרון מטעמו לסכסוך העבודה. הר"י העלתה את נושא המנגנון להכנסת שב"ן אשר בניגוד לביטוחים פרטיים הינו ביטוח אחיד, שוויוני ובר השגה ומכסה נכון להיום, על-פי נתוני משרד הבריאות, כ-75% מכלל האוכלוסייה בישראל), וזאת כחלק מההצעות לחיזוק הפריפריה, שם התברר מדוחות משרד הבריאות כי אין כל ניצול של הביטוח המשלים למרות שהרוב המכריע של תושבי הפריפריה הם בעלי ביטוח שכזה. חשוב לזכור כי הר"י עומדת על כך שבמסגרת התוכנית המוצעת, יימצא פתרון לאוכלוסיות החלשות, אשר ידן אינה משגת לרכוש את השב"ן.
סיכום
הרופאים שמרו על "שקט תעשייתי" במשך 10 שנים, וזאת חרף אכזבתם העמוקה מתוצאות הבוררות האחרונה. מעבר לכך, עשינו הכל על מנת שלא להיקלע גם כעת לסכסוך עבודה ולעיצומים. כל שאנו מבקשים הוא לקבל את האפשרות להעניק את הטיפול הרפואי האיכותי ברמה הגבוהה ביותר למטופלים. ואולם, דווקא משום כך לא נוכל עוד לעמוד מנגד נוכח קריסתה של מערכת הבריאות לנגד עינינו. כתמיד, גם כעת אנו נוהגים באחריות, פועלים להבטיח שמטופלים מוסיפים לקבל את הטיפול הרפואי המיטבי האפשרי בנסיבות העניין, וחותרים להשגת הסכם בהקדם. הכדור במגרשם של משרד האוצר והמעסיקים.