• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • רפואת מתבגרים

    משך השתלמות העמיתים ברפואת מתבגרים הוא שנה במכון שיוכר על פי הקריטריונים שיקבעו על ידי המועצה המדעית, תוך חשיפה להיבטים השונים ברפואת מתבגרים.
     

    רקע כללי

    רפואת המתבגרים התפתחה במהלך החצי השני של המאה ה-20, לאור ההכרה בצרכים הייחודיים של בני נוער, הקשורים לתקופת המעבר בין הילדות לבגרות. הצרכים הייחודיים קשורים למרכיבים הפיזיולוגיים והפסיכו-סוציאליים המאפיינים את תקופת ההתבגרות: השינויים ההורמונאליים והגדילה המואצת המשפיעים על המהלך של מחלות כרוניות המתחילות בגיל הילדות ועל הטיפול בהן; הצורך הטבעי ברכישת עצמאות והשתחררות מתלות בהורים המהווה גורם מכריע בטיפול במתבגרים; ההיענות לטיפול, ויחסי הורה-מתבגר התלויים במידה רבה בהיכרות של הרופא המטפל עם מכלול הגורמים המשפיעים על מהלך המחלה והטיפול בה, וביכולתו לתקשר בצורה הולמת עם המתבגר החולה.

    מתבגרים רוכשים בתקופת ההתבגרות הרגלי בריאות אשר משפיעים על אורח חייהם בהמשך החיים ובגלל הנטייה של מתבגרים להתנהגויות מסוכנות, חשוב שהרופאים המטפלים במתבגרים יכירו גורמים נוספים הקשורים לבריאותם של מתבגרים. בין הגורמים הרלוונטיים נמצאים הרגלי אכילה, פעילות גופנית, התנסות בחומרים מזיקים, כגון: טבק, אלכוהול וסמים, קיום יחסי מין לא מוגנים, חוסר הקפדה על בטיחות, אלימות, פגיעה עצמית, תזונה לקויה ואובדנות.

    לנוכח הקושי של מתבגרים בשיתוף הורים ומבוגרים אחרים במגוון הפעילויות שלהם, ובמיוחד בהתנהגויות סיכוניות, יש צורך כי הרופא יפתח מיומנות בתקשורת עם בני נוער שתבטיח נינוחות, העדר שיפוטיות, כמו גם הבטחת חיסיון ככל האפשר במפגש הרפואי עם מתבגרים.

    בנוסף לכל האמור, קיימים מצבים רפואיים הייחודיים לגיל הנעורים ברוב תחומי הרפואה. מצבים ייחודיים אלה קיימים, בין השאר, בתחומים: דרמטולוגיה, אורתופדיה, גינקולוגיה, נוירולוגיה, המטולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, פסיכיאטריה ועוד.
     

    המצב בעולם

    על מנת לתת שירות הולם למתבגרים חולים ולהבין את התהליכים המשפיעים על התנהגותם של מתבגרים, כבסיס לקידום בריאותם של בני נוער, יש צורך שהרופאים המטפלים בהם ירכשו ידע, מיומנויות קליניות ומיומנויות תקשורתיות מתאימים. לפיכך, הוקמו בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, מרכז ודרום אמריקה ובאירופה מרפאות ומרכזי בריאות הנותנים שירותים כוללניים - רפואיים ופסיכו-סוציאליים - לבני נוער. עם הזמן, הפכו מסגרות אלו למרכזי השתלמות לרופאים שביקשו לשפר את מיומנויותיהם בטיפול במתבגרים.

    בארה"ב ולאחר מכן גם בקנדה, אוסטרליה, ניו-זילנד, ברזיל, ארגנטינה, סקנדינביה, ולאחרונה גם באנגליה, שוויץ, גרמניה, ספרד, פורטוגל ואיטליה, מופעלות תכניות השתלמות לרופאים בתחום רפואת המתבגרים. בארה"ב ולאחרונה גם בקנדה, ניו זילנד, אוסטרליה ובריטניה, ההשתלמויות (FELLOWSHIPS) קיבלו הכרה כהתמחות על.

     

    לאחרונה הוציא לאור ה-International Association for Adolescent Health – IAAH מסמך הקובע כי על מנת לטפל במתבגרים, חייבים אנשי המקצוע לעבור השתלמות פורמאלית בתחום רפואת המתבגרים.
     

    המצב בישראל

    כיום, מאפשרות רוב מחלקות הילדים בישראל אשפוז בני נוער עד גיל 18. עם זאת, החשיפה לבני נוער קיימת רק במחלקות ילדים בהם קיים רופא שעבר הכשרה ברפואת מתבגרים. במחלקות אלו זוכים המתמחים להעמקת הידע בטיפול בבני נוער, ומתאפשר להם להיפגש עם בני הנוער המאושפזים, ולעבור הדרכה מתאימה אודות הטיפול בהם.

    מסגרת הדרכה זו קיימת, בין השאר, במחלקות בבתי החולים: סורוקה, בני ציון, שניידר, בית החולים ספרא בתל השומר, נהריה, בית החולים דנה במרכז רפואי תל אביב ובאסף הרופא. בבתי חולים אלה פותחו במשך השנים מסגרות אמבולטוריות לטיפול ומעקב אחר מתבגרים. יתר על כן, הוקמו על ידי קופות החולים ועל ידי עיריות שונות, יותר מ-20 מרפאות ייעוץ לנוער, הכוללות אנשי מקצוע מתחומי רפואת מתבגרים, גינקולוגיה, פסיכיאטריה, תזונה, עבודה סוציאלית וסיעוד. מדי שנה פונים אלפי בני נוער למרפאות אלו, בנוסף למעקבים המתקיימים אחר בני נוער במרפאות ייחודיות במקצועות הרפואה השונים.

    הרופאים המנהלים את מרפאות המתבגרים בבתי החולים ובקהילה הינם מומחים ברפואת ילדים ומשפחה, שעברו הכשרה מיוחדת במסגרת השתלמויות בחו"ל, או שהשלימו קורס לימודי תעודה ברפואת מתבגרים מטעם ביה"ס ללימודי המשך ברפואה של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. עד כה התקיימו 3 קורסים תלת-שנתיים ללימודי תעודה ברפואת מתבגרים, וכיום יש למעלה מ-50 רופאי ילדים שהשלימו את לימודי התעודה. אלו מצטרפים לכ-10 רופאים שעברו תכניות fellowship בצפון אמריקה.

    מטרת ההשתלמות היא חשיפה להיבטיה השונים של עבודת רופא/ת המתבגרים/ות, באמצעות רכישה והעמקת הידע בתחומים הבאים:

    1. רפואת המתבגרים הכללית 
    • הבנת תהליכי ההתבגרות התקינים בהיבט הביולוגי (גדילה, הבשלה מינית), הרגשי, החברתי והמשפחתי, ובאיתור מצבים בלתי תקינים וחריגים בהיבטים הללו.
    • תקשורת עם מתבגרים/ות (קבלת אנמנזה מפורטת ומקיפה, דיבור בגובה העיניים, היעדר שיפוטיות, בחינת הקשר הורה-נער/ה).
    • אבחון המחלות השכיחות בגיל ההתבגרות, והתאמת הגישה הטיפולית במצבים חדים וכרוניים לצרכים הייחודיים של בני נוער בשלבי ההתפתחות השונים בתקופת ההתבגרות.
    • איתור, טיפול ומניעה של התנהגויות סיכוניות הקשורות למצב הבריאותי של המתבגר/ת (עישון, שימוש באלכוהול ובסמים, יחסי מין לא מוגנים).
    • אבחון וטיפול של בני נוער עם הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה והפרעת אכילה זלילתית, ובעיית האכילה השכיחה ביותר - השמנה.
    • גישה ומתן טיפול למתבגרים/ות עם הפרעות למידה והפרעות קשב וריכוז.
    • גישה למתבגרים/ות עם בעיות סומטיזציה.
    • גישה למיניות של בני נוער.
    • היבטים משפטיים הכרוכים בטיפול בבני נוער.
    • הגישה למתבגר/ות עם מחלה כרונית.

     

    1. אנדוקרינולוגיה של המתבגר/ת 
    • גישה למתבגרים/ות עם עיכוב בהבשלה המינית ומתבגרים/ות עם קומה נמוכה.
    • מחלות אנדוקריניות שכיחות בגיל ההתבגרות – מחלות התירואיד והסוכרת.

     

    1. גינקולוגיה 
    • התהליך התקין והבלתי תקין של מחזור הווסת
    • חינוך לאמצעי מניעה, הכולל התאמה של אמצעים ומעקב
    • איתור וטיפול במחלות המועברות דרך יחסי מין
    • אבחון וטיפול בנערות עם תסמונת השחלה הפוליציסטית
    • טיפול בנערה בהריון
       
    1. פסיכיאטריה של המתבגר 
    • דיכאון ואובדנות
    • הפרעות כפייתיות
    • הפרעות אכילה
    • חרדה
    • מצבי סומטיזציה
    • מצבים פסיכוטיים
    • היבטים משפטיים במצבים פסיכיאטריים

     

    1. נוער עם צרכים מיוחדים
    • נוער במסגרות חינוך פנימיות (עולים, נוער טעון טיפוח)
    • נוער במסגרות לעבריינים
    • נוער בגמילה מסמים
    • נוער עם נכויות פיזיות וקוגניטיביות

     

     

    • רופא/ה המעוניין/ת להתחיל השתלמות עמיתים ישלח/תשלח למועצה המדעית, מכתב קבלה להשתלמות, חתום על ידי מנהל/ת התכנית טרם תחילת ההשתלמות.
    • על מכתב הקבלה להכיל את אחוז המשרה, תאריך ההתחלה ומשך ההשתלמות, פירוט תכנית ההשתלמות (מה יבוצע ובאילו ימים, בהתאם לסילבוס).
    • ניתן לבצע השתלמות עמיתים רק במחלקה מוכרת להשתלמות על ידי המועצה המדעית. המחלקות המוכרות להשתלמויות עמיתים מפורסמות במתחם המחלקות.
    • לאחר קבלת אישורה בכתב של המועצה, ניתן להתחיל את ההשתלמות.

    היעדרות מהעבודה במשך ההשתלמות, כולל שרות מילואים, חופשות, חופשת לידה (בהתאם לקבוע בחוק) או כל היעדרות אחרת, חודש מכל תקופות ההיעדרויות במהלך ההשתלמות ניתן להכרה לפז"ם ההשתלמות.

    כל תקופה מעבר לחודש אחד בסך הכול, לא יחשבו כחלק מתקופת ההשתלמות אך לא יפגעו ברצף ההשתלמות.

    בסיום ההשתלמות על הרופא/ה להגיש לאישורה של המועצה המדעית בקשה לקבלת תעודת סיום ההשתלמות.

     

    לבקשה יש לצרף: מכתב המלצה ממנהל/ת המחלקה כי הינו/ה ממליץ/ה על הרופא/ה לקבלת תעודת סיום ההשתלמות. במכתב על המנהל/ת לפרט גם את אחוז המשרה, תאריך התחלה וסיום ההשתלמות ופירוט ההשתלמות.

    משך השתלמות העמיתים ברפואת מתבגרים הוא שנה במכון שיוכר על פי הקריטריונים שיקבעו על ידי המועצה המדעית, תוך חשיפה להיבטים השונים ברפואת מתבגרים.
     

    רקע כללי

    רפואת המתבגרים התפתחה במהלך החצי השני של המאה ה-20, לאור ההכרה בצרכים הייחודיים של בני נוער, הקשורים לתקופת המעבר בין הילדות לבגרות. הצרכים הייחודיים קשורים למרכיבים הפיזיולוגיים והפסיכו-סוציאליים המאפיינים את תקופת ההתבגרות: השינויים ההורמונאליים והגדילה המואצת המשפיעים על המהלך של מחלות כרוניות המתחילות בגיל הילדות ועל הטיפול בהן; הצורך הטבעי ברכישת עצמאות והשתחררות מתלות בהורים המהווה גורם מכריע בטיפול במתבגרים; ההיענות לטיפול, ויחסי הורה-מתבגר התלויים במידה רבה בהיכרות של הרופא המטפל עם מכלול הגורמים המשפיעים על מהלך המחלה והטיפול בה, וביכולתו לתקשר בצורה הולמת עם המתבגר החולה.

    מתבגרים רוכשים בתקופת ההתבגרות הרגלי בריאות אשר משפיעים על אורח חייהם בהמשך החיים ובגלל הנטייה של מתבגרים להתנהגויות מסוכנות, חשוב שהרופאים המטפלים במתבגרים יכירו גורמים נוספים הקשורים לבריאותם של מתבגרים. בין הגורמים הרלוונטיים נמצאים הרגלי אכילה, פעילות גופנית, התנסות בחומרים מזיקים, כגון: טבק, אלכוהול וסמים, קיום יחסי מין לא מוגנים, חוסר הקפדה על בטיחות, אלימות, פגיעה עצמית, תזונה לקויה ואובדנות.

    לנוכח הקושי של מתבגרים בשיתוף הורים ומבוגרים אחרים במגוון הפעילויות שלהם, ובמיוחד בהתנהגויות סיכוניות, יש צורך כי הרופא יפתח מיומנות בתקשורת עם בני נוער שתבטיח נינוחות, העדר שיפוטיות, כמו גם הבטחת חיסיון ככל האפשר במפגש הרפואי עם מתבגרים.

    בנוסף לכל האמור, קיימים מצבים רפואיים הייחודיים לגיל הנעורים ברוב תחומי הרפואה. מצבים ייחודיים אלה קיימים, בין השאר, בתחומים: דרמטולוגיה, אורתופדיה, גינקולוגיה, נוירולוגיה, המטולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, פסיכיאטריה ועוד.
     

    המצב בעולם

    על מנת לתת שירות הולם למתבגרים חולים ולהבין את התהליכים המשפיעים על התנהגותם של מתבגרים, כבסיס לקידום בריאותם של בני נוער, יש צורך שהרופאים המטפלים בהם ירכשו ידע, מיומנויות קליניות ומיומנויות תקשורתיות מתאימים. לפיכך, הוקמו בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, מרכז ודרום אמריקה ובאירופה מרפאות ומרכזי בריאות הנותנים שירותים כוללניים - רפואיים ופסיכו-סוציאליים - לבני נוער. עם הזמן, הפכו מסגרות אלו למרכזי השתלמות לרופאים שביקשו לשפר את מיומנויותיהם בטיפול במתבגרים.

    בארה"ב ולאחר מכן גם בקנדה, אוסטרליה, ניו-זילנד, ברזיל, ארגנטינה, סקנדינביה, ולאחרונה גם באנגליה, שוויץ, גרמניה, ספרד, פורטוגל ואיטליה, מופעלות תכניות השתלמות לרופאים בתחום רפואת המתבגרים. בארה"ב ולאחרונה גם בקנדה, ניו זילנד, אוסטרליה ובריטניה, ההשתלמויות (FELLOWSHIPS) קיבלו הכרה כהתמחות על.

     

    לאחרונה הוציא לאור ה-International Association for Adolescent Health – IAAH מסמך הקובע כי על מנת לטפל במתבגרים, חייבים אנשי המקצוע לעבור השתלמות פורמאלית בתחום רפואת המתבגרים.
     

    המצב בישראל

    כיום, מאפשרות רוב מחלקות הילדים בישראל אשפוז בני נוער עד גיל 18. עם זאת, החשיפה לבני נוער קיימת רק במחלקות ילדים בהם קיים רופא שעבר הכשרה ברפואת מתבגרים. במחלקות אלו זוכים המתמחים להעמקת הידע בטיפול בבני נוער, ומתאפשר להם להיפגש עם בני הנוער המאושפזים, ולעבור הדרכה מתאימה אודות הטיפול בהם.

    מסגרת הדרכה זו קיימת, בין השאר, במחלקות בבתי החולים: סורוקה, בני ציון, שניידר, בית החולים ספרא בתל השומר, נהריה, בית החולים דנה במרכז רפואי תל אביב ובאסף הרופא. בבתי חולים אלה פותחו במשך השנים מסגרות אמבולטוריות לטיפול ומעקב אחר מתבגרים. יתר על כן, הוקמו על ידי קופות החולים ועל ידי עיריות שונות, יותר מ-20 מרפאות ייעוץ לנוער, הכוללות אנשי מקצוע מתחומי רפואת מתבגרים, גינקולוגיה, פסיכיאטריה, תזונה, עבודה סוציאלית וסיעוד. מדי שנה פונים אלפי בני נוער למרפאות אלו, בנוסף למעקבים המתקיימים אחר בני נוער במרפאות ייחודיות במקצועות הרפואה השונים.

    הרופאים המנהלים את מרפאות המתבגרים בבתי החולים ובקהילה הינם מומחים ברפואת ילדים ומשפחה, שעברו הכשרה מיוחדת במסגרת השתלמויות בחו"ל, או שהשלימו קורס לימודי תעודה ברפואת מתבגרים מטעם ביה"ס ללימודי המשך ברפואה של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. עד כה התקיימו 3 קורסים תלת-שנתיים ללימודי תעודה ברפואת מתבגרים, וכיום יש למעלה מ-50 רופאי ילדים שהשלימו את לימודי התעודה. אלו מצטרפים לכ-10 רופאים שעברו תכניות fellowship בצפון אמריקה.

    מטרת ההשתלמות היא חשיפה להיבטיה השונים של עבודת רופא/ת המתבגרים/ות, באמצעות רכישה והעמקת הידע בתחומים הבאים:

    1. רפואת המתבגרים הכללית 
    • הבנת תהליכי ההתבגרות התקינים בהיבט הביולוגי (גדילה, הבשלה מינית), הרגשי, החברתי והמשפחתי, ובאיתור מצבים בלתי תקינים וחריגים בהיבטים הללו.
    • תקשורת עם מתבגרים/ות (קבלת אנמנזה מפורטת ומקיפה, דיבור בגובה העיניים, היעדר שיפוטיות, בחינת הקשר הורה-נער/ה).
    • אבחון המחלות השכיחות בגיל ההתבגרות, והתאמת הגישה הטיפולית במצבים חדים וכרוניים לצרכים הייחודיים של בני נוער בשלבי ההתפתחות השונים בתקופת ההתבגרות.
    • איתור, טיפול ומניעה של התנהגויות סיכוניות הקשורות למצב הבריאותי של המתבגר/ת (עישון, שימוש באלכוהול ובסמים, יחסי מין לא מוגנים).
    • אבחון וטיפול של בני נוער עם הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה והפרעת אכילה זלילתית, ובעיית האכילה השכיחה ביותר - השמנה.
    • גישה ומתן טיפול למתבגרים/ות עם הפרעות למידה והפרעות קשב וריכוז.
    • גישה למתבגרים/ות עם בעיות סומטיזציה.
    • גישה למיניות של בני נוער.
    • היבטים משפטיים הכרוכים בטיפול בבני נוער.
    • הגישה למתבגר/ות עם מחלה כרונית.

     

    1. אנדוקרינולוגיה של המתבגר/ת 
    • גישה למתבגרים/ות עם עיכוב בהבשלה המינית ומתבגרים/ות עם קומה נמוכה.
    • מחלות אנדוקריניות שכיחות בגיל ההתבגרות – מחלות התירואיד והסוכרת.

     

    1. גינקולוגיה 
    • התהליך התקין והבלתי תקין של מחזור הווסת
    • חינוך לאמצעי מניעה, הכולל התאמה של אמצעים ומעקב
    • איתור וטיפול במחלות המועברות דרך יחסי מין
    • אבחון וטיפול בנערות עם תסמונת השחלה הפוליציסטית
    • טיפול בנערה בהריון
       
    1. פסיכיאטריה של המתבגר 
    • דיכאון ואובדנות
    • הפרעות כפייתיות
    • הפרעות אכילה
    • חרדה
    • מצבי סומטיזציה
    • מצבים פסיכוטיים
    • היבטים משפטיים במצבים פסיכיאטריים

     

    1. נוער עם צרכים מיוחדים
    • נוער במסגרות חינוך פנימיות (עולים, נוער טעון טיפוח)
    • נוער במסגרות לעבריינים
    • נוער בגמילה מסמים
    • נוער עם נכויות פיזיות וקוגניטיביות

     

     

    • רופא/ה המעוניין/ת להתחיל השתלמות עמיתים ישלח/תשלח למועצה המדעית, מכתב קבלה להשתלמות, חתום על ידי מנהל/ת התכנית טרם תחילת ההשתלמות.
    • על מכתב הקבלה להכיל את אחוז המשרה, תאריך ההתחלה ומשך ההשתלמות, פירוט תכנית ההשתלמות (מה יבוצע ובאילו ימים, בהתאם לסילבוס).
    • ניתן לבצע השתלמות עמיתים רק במחלקה מוכרת להשתלמות על ידי המועצה המדעית. המחלקות המוכרות להשתלמויות עמיתים מפורסמות במתחם המחלקות.
    • לאחר קבלת אישורה בכתב של המועצה, ניתן להתחיל את ההשתלמות.

    היעדרות מהעבודה במשך ההשתלמות, כולל שרות מילואים, חופשות, חופשת לידה (בהתאם לקבוע בחוק) או כל היעדרות אחרת, חודש מכל תקופות ההיעדרויות במהלך ההשתלמות ניתן להכרה לפז"ם ההשתלמות.

    כל תקופה מעבר לחודש אחד בסך הכול, לא יחשבו כחלק מתקופת ההשתלמות אך לא יפגעו ברצף ההשתלמות.

    בסיום ההשתלמות על הרופא/ה להגיש לאישורה של המועצה המדעית בקשה לקבלת תעודת סיום ההשתלמות.

     

    לבקשה יש לצרף: מכתב המלצה ממנהל/ת המחלקה כי הינו/ה ממליץ/ה על הרופא/ה לקבלת תעודת סיום ההשתלמות. במכתב על המנהל/ת לפרט גם את אחוז המשרה, תאריך התחלה וסיום ההשתלמות ופירוט ההשתלמות.