• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • מאמרים

    ליקוי ראייה בקרב בנים שגויסו למחקר iREAD

    | 13.03.2025

    Levine, J., Doron, R., Ostrin, L. A., & Shneor, E. (2025). Vision impairment in boys recruited to the iREAD study. Israel Journal of Health Policy Research, 14, Article 5

    למאמר המלא

     

    רקע:

     

    ליקוי תשבורת (רפרקציה) לא מתוקנת נחשבת לגורם השכיח ביותר לליקוי ראייה בקרב ילדים בגיל בית ספר ברחבי העולם. עם זאת, מעט ידוע על היקף בעיה זו בישראל. מטרת מחקר זה הייתה לבדוק את השכיחות של ליקוי ראייה בקרב תלמידי בית ספר מתוך נתוני מחקר רפרקציה שנערך בישראל  (iREAD) .     

    שיטות:

    המחקר כלל בנים בגילאי 5–13 שנים. ההורים מילאו שאלון לשלילת היסטוריה של אמבליופיה (עין עצלה), פזילה או היפרופיה (רוחק ראייה). לאחר מכן, בוצעה בדיקת עיניים מקיפה. ליקוי ראייה הוגדר כחדות ראייה נוכחית של פחות מ-6/12. מיופיה (קוצר ראייה) והיפרופיה הוגדרו על פי תשבורת של ≤−0.50D ו-≥+0.50D, בהתאמה, ואסטיגמציה כ-≤−0.75D. אמבליופיה הוגדרה כחדות ראייה מתוקנת מירבית של ≤6/12 בעין אחת לפחות, ללא עדות לפתולוגיה עינית. נעשה שימוש בסטטיסטיקה תיאורית לחישוב השכיחות של כל שגיאת תשבורת ואמבליופיה

    תוצאות:

    205 בנים (גיל ממוצע 8.8 ± 1.7 שנים) עברו בדיקת עיניים מקיפה. שיעור ליקוי הראייה בעת הבדיקה הראשונית היה 22.9% (N=47), כאשר 16.1% (N=33) סבלו מליקוי ראייה בשתי העיניים ו-6.8% (N=14) בעין אחת בלבד. מבין הילדים עם ליקוי ראייה, 36.2% (N=17) הרכיבו תיקון אופטי קבוע. מרבית הילדים עם ליקוי ראייה (97.9%, N=46) אובחנו עם שגיאת תשבורת, כאשר 85.1% (N=40) היו מיופיים (קוצר ראייה) ו-12.8% (N=6) היו היפרופיים (רוחק ראייה). בנוסף, 36.2% (N=17) מהילדים עם ליקוי ראייה סבלו מאסטיגמציה. רוב הילדים עם ליקוי ראייה (N=43) השיגו חדות ראייה טובה לאחר תיקון אופטי. עם זאת, אמבליופיה (עין עצלה) זוהתה ב-2.0% (N=4) מהילדים

    מסקנות:

    נמצא כי שכיחות ליקויי הראייה הייתה גבוהה, בעיקר עקב תיקון לקוי או היעדר תיקון של שגיאות תשבורת. ילדים עם עין עצלה ו/או רוחק ראייה אותרו למרות שאלון הורים שנועד לסנן ילדים עם מצבים אלו. הממצאים מעידים כי הורים רבים אינם מודעים למצב הראייה והתשבורת של ילדיהם, גם כאשר הם מרכיבים משקפיים. מסקנת המחקר היא כי יש לשפר את מערך סינוני הראייה בישראל בכיתה א', על מנת להבטיח מעקב הולם לילדים הזקוקים לכך לאורך שנות לימודיהם.