השינויים החלים במחירי שירותי הבריאות, גידול האוכלוסייה והזדקנותה וההתקדמות המדעית והטכנולוגית בתחומי הרפואה מחייבים את עדכון עלותו של סל שירותי הבריאות כדי להתאימו לצרכיה המתפתחים של האוכלוסייה. אף על פי כן, מומחים וועדות מקצועיות שעסקו בנושא לאורך השנים, הביעו חשש כי עלות סל שירותי הבריאות אינה מתעדכנת בהתאם. מחקר זה בוחן את הפער שבין "הרצוי" ל"מצוי", כלומר בין עלות סל שירותי הבריאות הרצויה לפי המלצות המומחים לבין עלותו בפועל בשנים 1995-2020.
סל שירותי הבריאות מתעדכן לפי שלושת המקדמים הבאים: מדד יוקר הבריאות, מדד הדמוגרפיה ומדד הטכנולוגיה.
בחישוב
המחקר מצביע על פער של כ-50%–70% בין עלותו של הסל בפועל לבין העלות המוערכת לוּ עודכן הסל על פי המדדים החלופיים שהציעו הוועדות הללו. בניכוי העדכון הטכנולוגי, כלומר בהתחשב רק בשינויים במחירי הבריאות ובשינויים הדמוגרפיים, מדובר בשחיקה מצטברת של כ-26%, שהם כ-20 מיליארד ש"ח החסרים כיום לתקציבי קופות החולים – גירעון שהביא בהכרח לפגיעה באיכות סל שירותי הבריאות ובזמינותו.
הממצא המרכזי של המחקר מראה כי לו התעדכן הסל בכל שנה מאז 1995 על פי המלצותיהם של מומחי הבריאות והוועדות הציבוריות שנדרשו לנושא, הייתה עלותו עומדת כיום על 85–95 מיליארד ש"ח. בפועל עומדת עלותו של הסל (נכון ל-2020) על 56.7 מיליארד ש"ח – פער שהביא לשגשוגו של שוק בריאות פרטי ולהעמקת אי-השוויון בבריאות. כדי לבלום את הסחף הזה יש לפעול לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, בראש ובראשונה על ידי שינוי יסודי של מנגנון העדכון של סל שירותי הבריאות בצורה מתואמת ומוסכמת על כלל השחקנים במערכת הבריאות.
הדוח המלא:
ברוך לוי, גבי בן נון ונדב דוידוביץ' (2022). בחינת מנגנון העדכון של עלות סל שירותי הבריאות בשנים 1995–2020. מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.