• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    השלכות הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד

     פורסם בנובמבר 2010

     

    אנו מברכים את ועדת העבודה, הרווחה והבריאות על החלטתה לקיים ביום 30.11.10 דיון בנושא השלכות הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד. מדובר בנושא בעל חשיבות עליונה, שאכן ראוי לתשומת לבה של הוועדה.

     

    היכרותנו עם הנושא ומעורבותנו בו עמוקה. נציגינו השתתפו בדיונים הפומביים (המעטים) שנערכו לפני הוצאת השירותים מידי משרד הבריאות. לאחר חתימת ההסכם בין משרד הבריאות לבין האגודה לבריאות הציבור הגישו הר"י וארגון רופאי המדינה (אר"מ) עתירה לבג"ץ נגד המהלך (בג"ץ 1083/07 הר"י נ' שר הבריאות והאגודה לבריאות הציבור). רק בעקבות הדיונים בעתירה זו שינה משרד הבריאות את עמדתו, והודיע במאי 2009 על אי הארכת ההתקשרות עם האגודה ויציאה למכרז פומבי בו זכתה חברת נטלי אשר מפעילה את השירות החל משנת הלימודים הנוכחית.

     

    יובהר, כי העמדה המקצועית העקבית של הר"י, של ארגון רופאי המדינה ושל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, היא כי שירותי הבריאות לתלמיד ושירותי הרפואה המונעת צריכים להינתן במישרין על ידי המדינה וזאת, בין היתר, על סמך הניסיון של הפעלת השירות הן על ידי האגודה לבריאות הציבור והן הניסיון שנצבר מאז תחילת הפעלת השירות על ידי חברת נטלי. אנו רואים דפוס זהה של טענות, אשר מוביל למסקנה חד משמעית כי ללא קשר לזהות הספק הפרטי, השירות צריך להינתן במישרין בידי המדינה ולא באמצעות ספק פרטי אשר, טוב ככל שיהיה, לא יוכל לספק את השירות כפי שילדינו ראויים לו. בנקודה זו ראוי להתייחס גם לממצאים שהועלו זה מכבר על ידי מבקר המדינה1 ומקצתם יובאו בתמצית להלן:

     

    1. אי בדיקה יסודית של משמעויות ההעברה והתוחלת שבה, והיערכות לקויה

    מבקר המדינה קבע, כי "עבודת המטה" לקראת הוצאת השירותים מידי משרד הבריאות הייתה, בלשון המעטה, חסרה: לא נעשו המחקרים והבדיקות הדרושות ולא הייתה היערכות מתאימה. לפי המבקר, אפילו עניין ה"התייעלות" - השיקול היחיד שעמד בבסיס המהלך - לא נבדק כיאות ולא בוסס, בדיעבד אמנם התברר כי הושגה תוצאה הפוכה. למעשה, הוצאת השירותים מידי משרד הבריאות לאגודה הייתה אפוא יישום דוגמאטי של תפיסה עקרונית שהפרטה – כל הפרטה – תביא להתייעלות וחיסכון כספי.

     

    2. כרוניקה של כישלון ידוע מראש

    בהסכם נקבע, כי האגודה תיתן בתקציב מופחת שירותים בהיקף גדול בעשרות אחוזים. בעתירתנו לבג"ץ אמרנו כי "אין שום סיכוי לתת את השירותים בהיקף המתחייב בחוק, שכן ההסכם לו התחייבה האגודה אינו בגדר 'התייעלות' אלא הוא בגדר 'נס'". הנס לא התרחש.

     

    3. אי קביעתם של מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים

    המבקר קובע, כי עובר להפרטת השירותים לא גובשו מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים. אף עניין זה היה ברור וידוע בזמן אמת, והר"י ואר"מ הקדישו לו פרק נכבד בטיעוניהם לפני בג"ץ. יש לזכור כי מדובר בנושא קריטי, שכן האפשרות לקיים פיקוח אפקטיבי על נותן השירותים היא תנאי בלעדיו אין לביצועה של כל הפרטה.

     

    4. "עמדת המומחים" – הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות התנגדו למהלך בזמן אמת

    מבקר המדינה קובע, כי פן אחד של עבודת המטה החסרה היה אי קבלת עמדות מומחים בטרם ביצוע המהלך. יש להניח שהדברים נאמרו בקשר לאי היוועצות במומחים "חיצוניים". הגורמים המקצועיים "הפנימיים", האחראים על השירותים במשרד הבריאות, התנגדו נחרצות למהלך.

     

    5. אי שימוש בתחנות יציאה בהסכם גם כשהתברר שהאגודה אינה עומדת ביעדים 

    על חטא היציאה למהלך שאסור היה לצאת אליו, נוסף חטא חמור אולי עוד יותר: גם לאחר שנחשפו מימדי הכישלון התעקש משרד הבריאות להמשיכו למרות שיכול היה להפסיקו שכן בהסכם בין המדינה לבין האגודה נקבעו "תחנות יציאה".

     

    הצד הכלכלי

    בנוסף לליקויים בעצם הפעלת השירות, אשר כאמור, נובעים מהיות השירות ניתן בידי ספק פרטי, הכינה ההסתדרות הרפואית, באמצעות משרדו של ד"ר דוד בועז עבודה כלכלית אשר ממנה עלה כי עלות מתן שירותי בריאות לתלמיד באופן מקצועי צריכה לעלות 167.8 מיליון ₪ למתן שירותים לכיתות א'-ט' בלבד ו-194.2 מיליון ₪ למתן השירות לכיתות א'-יב'. הערכה כלכלית זו הסתמכה על הקריטריונים למתן השירותים שקבעה ועדת מומחים מטעם ביה"ס לרפואה ציבורית של הדסה ואיגוד רופאי בריאות הציבור במסמך "בריאות התלמיד בישראל תוכנית לאומית". הצעתה של הזוכה במכרז – חברת נטלי עמדה על כ-80 מיליון ₪....

    משרדו של ד"ר בועז תימחר גם את עלות המכרז המוצע (שאינו המכרז הרצוי לדעת הגורמים המקצועיים) והגיע לסכום של כ-93.4 מיליון ₪ - פער גדול מאוד לעומת ההצעה הזוכה. פער אשר אותו משלמים יום יום ילדינו, באמצעות קיצוץ שירותים, שיטות עבודה של "סרט נע" ומתן טיפול רפואי לא בסטנדרטים הראויים.

     

    הערה מסכמת לעניין עתיד שירותי הבריאות לתלמיד 

    תוצאות העברת שירותי הבריאות לתלמיד ממשרד הבריאות לאגודה וממצאי דו"ח המבקר בפרט מבהירים, שאין מנוס מקביעה בחוק, שהשירותים יינתנו על-ידי משרד הבריאות בעצמו. אל לנו להמתין לדו"חות הביקורת אשר יגיעו הפעם מחברת נטלי וממצאיהם בוודאי יזכירו את דו"חות הבקרה שנערכו בשנה שעברה ולפני שנתיים וכיו"ב. בריאותם של ילדינו אינה ניתנת להפרטה ושירות חשוב זה צריך לחזור למשרד הבריאות ויפה שעה אחת קודם. 

     

     


    1דו"ח מבקר המדינה 60א', עמ' 343.

     


    מהדורת 2010